ODS 4: Garantir una educació inclusiva i de qualitat per a tothom i promoure l’aprenentatge al llarg de la vida

Fites
- Per al 2030, vetllar perquè totes les nenes i tots els nens acabin els cicles de l’ensenyament primari i secundari, que ha de ser gratuït, equitatiu i de qualitat i produir resultats d’aprenentatge rellevants i eficaços per a aquest Objectiu 4
- Per al 2030, vetllar perquè totes les nenes i tots els nens tinguin accés a serveis d’atenció i desenvolupament en la primera infància i a ensenyament preescolar de qualitat, per tal que estiguin preparats per a l’ensenyament primari
- Per al 2030, assegurar l’accés en condicions d’igualtat per a tots els homes i les dones a una formació tècnica, professional i superior, inclosa la universitat, accessible i de qualitat.
- Per al 2030, augmentar substancialment el nombre de joves i adults que tenen les competències necessàries, en particular tècniques i professionals, per accedir a l’ocupació, el treball decent i l’emprenedoria
- Per al 2030, eliminar les disparitats de gènere en l’educació i garantir l’accés en condicions d’igualtat de les persones vulnerables, incloses les persones amb discapacitat, els pobles indígenes i els infants en situacions de vulnerabilitat, a tots els nivells de l’ensenyament i la formació professional
- Per al 2030, garantir que tots els joves i una proporció substancial dels adults, tant homes com dones, tinguin competències de lectura, escriptura i aritmètica
- Per al 2030, garantir que tots els alumnes adquireixin els coneixements teòrics i pràctics necessaris per promoure el desenvolupament sostenible, mitjançant l’educació per al desenvolupament sostenible i l’adopció d’estils de vida sostenibles, els drets humans, la igualtat de gènere, la promoció d’una cultura de pau i no violència, la ciutadania mundial i la valoració de la diversitat cultural i de la contribució de la cultura al desenvolupament sostenible, entre altres mitjans
Principals reptes per a Catalunya en relació amb l’ODS 4
El CADS considera que els principals reptes que es plantegen a Catalunya en relació amb l’ODS 4 són els següents:
- Garantir la qualitat de l’educació obligatòria a través d’una visió holística de l’aprenentatge, que superi les dicotomies tradicionals entre aspectes cognitius, emocionals i ètics.
- Fomentar l’aprenentatge de competències per a un entorn canviant, que requereix adaptabilitat i rapidesa, treball en equip, gestió de la informació, pensament crític, capacitat de comunicació i resolució de problemes.
- Reforçar la detecció primerenca de les dificultats d’aprenentatge i aplicar mecanismes d’acompanyament i reforç personalitzats.
- Garantir l’equitat del sistema educatiu a través de mesures específiques per l’alumnat en condicions socials més desfavorides i abordar dinàmiques de desigualtat estructural com la segregació escolar.
- Reforçar i diversificar els serveis educatius municipals per als infants de 0 a 3 anys i les seves famílies, sobretot en els barris més pobres.
- Fomentar la coeducació en tots els nivells educatius i formar adequadament a la comunitat educativa. Universalitzar l’assoliment dels estudis secundaris superiors.
- Construir l’educació sobre la base dels pilars de la cultura de la pau, la llibertat, la solidaritat, la tolerància, els drets humans, la igualtat de gènere i el respecte per la diversitat cultural.
- Promoure la millora de competències i l’accés a la formació per a l’ocupació dels col·lectius que més ho necessiten.
- Incentivar l’aprenentatge i la formació al llarg de la vida.
- Garantir una educació de qualitat per a les persones amb discapacitat així com formar-los per a l’accés al món laboral i la participació social.
- Garantir l’accés dels infants més desfavorits a activitats fora de l’escola amb valor educatiu.
- Garantir que tota la ciutadania de Catalunya sàpiga llegir i escriure.
- Promoure la integració curricular de l’educació per al desenvolupament sostenible en tots els nivells d’ensenyament, des d’educació primària fins a la universitat. Millorar la inversió en educació.
Indicadors


- Objectiu 4: Educació de qualitat
- Abandonament prematur dels estudis (04.10)
- Abandonament prematur dels estudis. Per ciutadania (04.10a)
- Població amb estudis de nivell terciari (04.20)
- Participació en educació infantil (04.30)
- Baix rendiment en lectura, matemàtiques i ciències (04.40)
- Taxa d’ocupació dels graduats recents (04.50)
- Formació permanent de la població (04.60)