ODS 11: Fer les ciutats inclusives, segures, resilients i sostenibles

Fites
- Per al 2030, assegurar l’accés de totes les persones a habitatges i serveis bàsics adequats, assegurances i assequibles i millorar els barris marginals
- Per al 2030, proporcionar accés a sistemes de transport segurs, assequibles, accessibles i sostenibles per a tothom i millorar la seguretat viària, en particular mitjançant l’ampliació del transport públic, fent especial atenció a les necessitats de les persones en situació vulnerable, les dones, els infants, les persones amb discapacitat i la gent gran
- Per al 2030, augmentar la urbanització inclusiva i sostenible i la capacitat per a una planificació i gestió participatives, integrades i sostenibles dels assentaments humans en tots els països
- Enfortir els esforços per protegir i salvaguardar el patrimoni cultural i natural del món
- Per al 2030, reduir de forma significativa el nombre de morts i de persones afectades pels desastres, inclosos els relacionats amb l’aigua, i reduir substancialment les pèrdues econòmiques directes vinculades al producte interior brut mundial causades pels desastres, fent especial èmfasi en la protecció dels pobres i les persones en situacions vulnerables
- Per al 2030, reduir l’impacte ambiental negatiu per càpita de les ciutats, fins i tot prestant especial atenció a la qualitat de l’aire i la gestió municipal o d’altre tipus de les deixalles
- Per al 2030, proporcionar accés universal a zones verdes i espais públics segurs, inclusius i accessibles, en particular per a les dones i els infants, la gent gran i les persones amb discapacitat
- Donar suport als vincles econòmics, socials i ambientals positius entre les zones urbanes, periurbanes i rurals mitjançant l’enfortiment de la planificació del desenvolupament nacional i regional
Principals reptes per a Catalunya en relació amb l’ODS 11
El CADS considera que els principals reptes que es plantegen a Catalunya en relació amb l’ODS 11 són els següents:
- Establir polítiques de suport a les famílies per evitar l’exclusió social i assegurar el seu accés a l’habitatge mitjançant una oferta suficient d’habitatge públic de lloguer accessible.
- Promoure les ciutats compactes mitjançant la contenció de la urbanització extensiva, discontinua, fragmentada i heterogènia allunyada de les infraestructures de transport.
- Garantir una dotació adequada de servei de transport públic i, específicament, facilitar la connexió intermunicipal mitjançant transport públic.
- Garantir una dotació adequada d’espais verds per al benestar de la població urbana -d’acord amb els valors recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS)- i concebre els espais verds com a una infraestructura urbana de primer ordre, proveïdora dels serveis ecosistèmics imprescindible per a una ciutat saludable i inclusiva.
- Incrementar la resiliència urbana davant del risc de la caiguda en cascada dels serveis bàsics (transport, subministrament energètic, telecomunicacions, abastament d’aigua, sistema sanitari, etc.).
- Millorar la qualitat de l’aire en els nuclis urbans, mantenint els nivells de contaminació atmosfèrica per sota dels llindars establerts per l’OMS per garantir la salut de la població.
Indicadors

- ODS 11. Ciutats i comunitats sostenibles
- Taxa d’amuntegament (11.10)
- Població resident a llars que consideren que pateixen soroll (11.20)
- Víctimes mortals en accidents de trànsit (11.40)
- Concentració de contaminació a l’aire per partícules en suspensió (11.50)
- Taxa de reciclatge municipal de residus (11.60)
- Població que viu en habitatges amb sostre amb goteres, humitats a les parets, el terra o l’engraellat (01.60)
- Població connectada almenys al tractament secundari d’aigües residuals (06.20)
- Població que declara que l’àrea on viu és objecte de delictes, violència o vandalisme (16.20)